Selecteer een pagina

DEMENTIE & MANTELZORG –

WE KRIJGEN ER ALLEMAAL MEE TE MAKEN

Ongeveer 68 % van de mensen met dementie woont thuis en wordt verzorgd door hun naaste familie en/of omgeving, de zogenaamde mantelzorgers.

In totaal zijn er ongeveer 350.000 mantelzorgers die zorgen voor iemand met dementie. 31% zorgt meer dan 40 uur per week voor deze persoon.

De cijfers liegen er niet om en iedereen kent in zijn of haar omgeving wel een mantelzorger of wellicht bent u zelf mantelzorger. Veel mantelzorgers zorgen voor hun dierbare met dementie. In Nederland zijn er ruim 260.000 mensen met deze ziekte en zal de komende decennia volksziekte NR 1 worden.

Ongeveer 68 procent van de mensen met dementie woont thuis en wordt verzorgd door hun naaste familie en/of omgeving, de zogenaamde mantelzorgers.

STEUN ONS EN DONEER EEN GEHEUGENKOFFER!

STEUN DE LOKALE DONEER AKTIE ‘KLEIN GELUK’ BESTAAT! DOOR HEEL NEDERLAND

DONEER 100 GEHEUGENKOFFERS IN UW GEMEENTE”

Het is een DO GOOD aktie, doe iets goeds terug in je gemeente waar je gevestigd bent voor de veelal oudere inwoners met dementie en hun mantelzorgers.

De ‘Klein Geluk’ bestaat! actie heeft als doelstelling per gemeente/plaats minimaal 100 Geheugenkoffers te doneren voor de mantelzorgers, inwoners met dementie, lokale thuiszorg of dagbesteding.

Iedere gemeente heeft lokale ondernemers- of een bedrijfsvereniging waar de lokale verbondenheid met de inwoners onder de ondernemers sterk is. Lokale klanten, lokale werknemers etc.

De ondernemer kan de donatie factuur fiscaal aftrekken door de culturele ANBI status

Meld je aan als vrijwilliger/ambassadeur of met uw service club in uw gemeente en start, samen met ons ( marketing support) , uw eigen lokale aktie ‘Klein geluk” bestaat!

STEUN DE LANDELIJKE DONEER AKTIE ‘KLEIN GELUK’ BESTAAT !

Naast de geweldige lokale akties in alle gemeenten van Nederland hebben wij ook een Nationale doneer aktie waar je kunt kiezen welk landelijk project je wil steunen.

Veel bedrijven hebben een sociaal maatschappelijke hart en dragen bij om projecten, in ons geval, cultuur sensitieve en inclusieve projecten te steunen.

U kunt met uw organisatie, bedrijf of instelling een project van ons steunen door aan dit project te doneren. Wij zorgen dan dat het project o.a. de beschikking krijgt van onze Geheugenkoffer en deze kan worden ingezet bij de mensen met dementie en hun mantelzorgers of zorgverleners.

333LANDELIJKE PROJECTEN

Project CASEMANAGERS- Alle casemanagers in Nederland een Geheugenkoffer!

In Nederland wordt na de vaststelling diagnose ziekte dementie, de casemanager ingeschakeld vanuit een ketenzorgorganisatie of zorgorganisatie. Een casemanager is een onafhankelijke en vaste begeleider voor mensen met dementie én fungeert vaak als adviseur en coach voor hun naasten zoals partners, mantelzorgers, familie enz.

Een casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en regelt zorg. Zo helpt de casemanager om te gaan met de ziekte en met de gevolgen ervan in het dagelijks leven.

Communicatie begeleiding en advies is een belangrijk onderdeel om mensen met dementie te ondersteunen in het langer zelfstandig thuis en de communicatie met hun naasten te stimuleren.

De casemanager/dementie consulent vinden wij als stichting Geluksmomenten ongelooflijk belangrijk en willen wij graag ondersteunen.

In Nederland zijn momenteel 561 casemanagers actief en doneer en ondersteun dit mooie project.

Neem contact met ons op en we maken een afspraak voor een presentatie.

Project CULTUUR SENSITIEVE GEHEUGENKOFFER- Taal is geen barriere maar een kans!

Het Nederlandse senioren landschap is divers en veelkleurig. De inhoud waaronder de  PRAATplaatjes set uit onze Geheugenkoffer kan bijvoorbeeld aangepast worden met herinneringen uit eigen culturen want het aantal ouderen met een migratieachtergrond is een snelgroeiende groep.

Volgens het CBS telde Nederland begin 2017 in totaal 800.000 migranten van 55 jaar en ouder. Ongeveer 50% van deze mensen is boven de 65 jaar oud, van hen zijn er 117.000 van zogenoemd ‘niet-Westerse’ en 305.000 van ‘Westerse’ origine.

Steun ons in dit project en doneer het aantal van;

100-1000  Geheugenkoffers Marokkaans

100-1000 Geheugenkoffers Surinaams

100-1000 Geheugenkoffers Turks

100-1000 Geheugenkoffers Indisch

100-1000  Geheugenkoffers Chinees

100-1000 Geheugenkoffers Anders

Neem contact met ons op en we maken een afspraak voor een presentatie.

Project @WORK – Mantelzorg in uw organisatie!

De werkdruk door mantelzorg aan dierbaren met dementie onder uw medewerkers komt steeds vaker voor.

Wij kunnen samen met uw HR afdeling een intern project opzetten om uw medewerkers die mantelzorg voor mensen met dementie verlenen, te ondersteunen in de communicatie met hun dierbare. Door hen ‘Kleine Geluksmomenten’ te bezorgen waarbij uw organisatie positief zal bijdragen aan de vaak zeer intensieve zorgtaak.

Elke ondersteuning zal zeer gewaardeerd worden als werkgever.

Wereld Alzheimerdag 2023 donderdag 21 september & De Dag van de Mantelzorg 2023 vrijdag 10 november.

Stichting Geluksmomenten heeft voor deze dagen een speciale PRAATplaatjes set ontwikkeld in een leuke doos die men kan weggeven.

De PRAATplaatjes set is met namen geschikt als waardering vanuit ‘gemeenten (WMO) en lokale zorginstanties (Thuiszorg- en dagbestewding) ‘ voor inwoners met dementie en mantelzorgers.

De PRAATplaatjes set kan worden voorzien van bedrijfs- of gemeente logo’s en tekst kaart.

Neem contact met ons op, info@stichtinggeluksmomenten.nl ,  en we maken een afspraak voor een presentatie.

Wij staan open voor samenwerking en ondersteuning in wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van inclusie, dementie en mantelzorg om de communicatie en de verbinding tussen mensen met dementie en hun naasten te ondersteunen.

Om dit te bereiken kunt u ons helpen door ( cultuur sensitieve)projecten, fondsen en netwerken aan te dragen waarin wij kunnen participeren en deelnemen om onze doelstellinge te verwezenlijken.

Neem contact met ons op en we maken graag een afspraak voor een kennismaking